Vanliga frågor och svar

Q
Jag har fått fel eller en trasig vara, hur gör jag för att byta den?
Om varan är trasig eller felaktig så ber vi dig att kontakta oss via vårt kontaktformulär eller info@brightdesign.se för vidare instruktioner. Vi sänder ut ersättningsvara omgående. Vi står för fraktkostnaderna, både för returvaran och ersättningsvaran.
Q
Jag har ångrat mitt köp och vill utnyttja ångerrätten, hur går det till?
Kontakta oss via vårt kontaktformulär eller info@brightdesign.se om du vill utnyttja ångerrätten så sänder vi er instruktioner. Vi återbetalar hela beloppet då varan kommit till oss. Vi ersätter dock ej kostnad för returfrakt.
Q
Min rabattkod fungerar inte, vad gör jag för fel?
Vänligen kontrollera rabattkodens villkor och giltighetstid. Rabattkoder från oss fungerar normalt inte på nedsatta priser utan endast på varor med ordinarie pris. Du anger din rabattkod i varukorgen eller kassan och efter den blivit accepterad kan du gå vidare och genomföra ditt köp.
Q
Hur använder jag min rabattkod?
Har du en rabattkod som du vill använda så gör du det i varukorgen eller i kassan. Efter att rabattkoden blivit accepterad kan du gå vidare och slutföra ditt köp.
Q
Varför får jag inte något bekräftelsemail efter lagd beställning?
Ibland förekommer det att våra bekräftelsemail fastnar i skräppostfilter eller liknande. Om du fortfarande inte hittar din bekräftelse, kontakta oss så skickar vi ut en ny bekräftelse till dig.
Q
Hur lång är leveranstiden?

Leveranstiden som anges på respektive produktsida är den tid som det beräknas ta för varorna att nå dig som kund. Viss fördröjning kan ske till orter med postnummer som börjar på 8 eller 9.

Har du beställt flera varor med olika leveranstid, så är det den vara med längst leveranstid som gäller för hela beställningen. För att minimera vår miljöpåverkan sampackar vi alla varor i den mån det är möjligt.

Observera att vi inte har realtidsuppdaterat lagersaldo från våra leverantörer. Vissa varor kan sälja slut utan förvarning.
Vid de tillfällen det uppstår en leveransförsening eller att en beställd vara tagit slut hos leverantör, meddelar vi alltid våra kunder omgående via e-post.

Vid frågor angående leveranstiden för specifika varor, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Q
Beställa som företag

Lägg de varor ni önskar beställa, gå sedan till kassan och klicka där på länken Faktura för Företag.

Fyll sedan i era uppgifter noggrant. Kontrollera gärna på Allabolag.se hur era uppgifter är registrerade.

Leverans kan endast ske till fysisk adress som finns registrerad på företaget.

Om företagsuppgifterna som angetts inte stämmer överens med de som finns registrerade kommer ett felmeddelande visas då beställningen försöker läggas.

Leverans till företag sker med DHL Företagspaket.

Q
Hinner jag få mina varor innan jul?

Beställ senast den 18 december kl 11:00 för leverans innan jul.

Gäller endast varor som finns i lager för omgående leverans. Till vissa orter gäller också längre leveranstid, berör främst postnummer som börjar på 6, 8, eller 9.

Vänligen kontakta vår kundtjänst om du är osäker så kan vi kontrollera om leverans innan jul är möjlig till just din ort.

Q
Kund-/personuppgifter

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

De personuppgifter du lämnar till oss används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt.

Uppgifterna förs inte vidare till någon tredje part.

Q
Priser

Alla priser på webbplatsen är angivna i svenska kronor och är inklusive moms.

Fraktkostnad på 49 kronor inklusive moms tillkommer på alla beställningar under 500 kronor.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser på webbplatsen utan förvarning. Priset vid beställningstillfället är det som gäller om det inte är ett skrivfel.

Q
Beställning

Alla beställningar görs via webbplatsen. En beställning är genomförd när du erhållit en bekräftelse via e-post från oss. Vi garanterar dock inte att vi kan leverera alla varor du beställt. Om vi inte kan leverera det du beställt tar vi kontakt med dig och försöker hitta en lösning som du blir nöjd med.

Åldersgräns för beställningar
Kunder under 18 år måste ha förmyndares tillstånd för att göra beställningar hos oss.

Q
Betalning

Alla våra betalningar hanteras av Klarna. Inga avgifter tillkommer för något betalsätt. Som privatkund kan du betala med kort (VISA, MasterCard och AMEX), direktbetalning, mot faktura eller mot avbetalning. Som företagskund kan du endast betala mot faktura. Betalningstid för faktura är 14 dagar från dess att varorna skickats från oss.

Har du inte handlat med Klarna tidigare kommer det vid köpet att göras en mikroupplysning för att kontrollera din kreditvärdighet. Dina personuppgifter behandlas då tryggt i enlighet med personuppgiftslagen. Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar SSL-certifikat.

Klicka här för att läsa Klarna Checkout villkoren i dess helhet.

Q
Leverans
Vi skickar alla våra varor med DHL miljöfrakt och leverans sker endast inom Sverige. Varorna levereras till utlämningsställe/ServicePoint och avisering sker till er mobiltelefon om ni fyller i det i kassan annars kommer aviseringen via e-post. Beställer du som företagare och vill ha leverans direkt till din företagsadress vänligen kontakta oss vid beställningstillfället. Eventuella fraktkostnader kan tillkomma. Leveranstiden anges på respektive produktsida. Vid beställning av flera varor skickas normalt alla varor i en samlad leverans. De angivna leveranstiderna är förväntade leveranstider och vi garanterar inte att varorna kommer fram inom angivna antalet vardagar då oförutsedda förseningar kan uppstå. Leveransproblem som vi känner till får du information om ifall du lämnat en e-postadress eller telefonnummer där vi kan kontakta dig. DHL låter försändelser ligga i max 14 kalenderdagar hos sina utlämningsställen/ServicePoint.
Q
Ej uthämtad försändelse
Ej uthämtade försändelser returneras till oss efter 14 kalenderdagar. För alla försändelser som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 195 kronor inklusive moms. Om du ångrat dig när försändelsen har skickats från oss måste du ta emot försändelsen och skicka tillbaka den till oss, annars blir den registrerad som ej uthämtad och debiteras automatiskt.
Q
Öppet köp

Öppet köp gäller i 30 dagar från det att du har mottagit försändelsen. En retur förutsätter att emballage och vara är i samma skick som vid mottagandet.

Ångerrätten gäller inte ljuskällor där förseglingen brutits.

Om du vill returnera ett köp måste du kontakta vår kundtjänst så att vi kan behandla din retur. Du får av kundtjänst en returfraktsedel samt instruktioner om hur varan skall packas. Observera att du som kund betalar returfrakten till oss, dock endast 85 kr.

När vi har fått tillbaka varan och ser att den är i ett säljbart skick återbetalar vi köpesumman inom 1-3 arbetsdagar.


För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information vid kontakt med vår kundtjänst:
  • ordernummer
  • titel på de varor du vill returnera
Varan ska förpackas väl i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.

Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelsen.

Q
Reklamation

Om en vara är transportskadad bör anmälan göras samma dag som du tar emot leveransen till vår kundtjänst. Du bör under inga omständigheter lösa ut ett paket som ser skadat ut, även om du tror att innehållet är oskadat. Om du upptäcker skadan först efter att du öppnat paketet reklamerar du omedelbart till oss enligt ovan.

Om en vara är felaktig bör du reklamera till oss inom skälig tid samt på visst sätt returnera varan. Du bör undersöka alla varor noggrant vid mottagandet för att förvissa dig om att de är felfria och fungerar som de skall samt att de har de egenskaper du förväntar dig.

Vid reklamation eller frågor kring reklamation, kontaktar du vår kundtjänst.

Uppge ordernummer samt orsak till reklamationen för att få ett returnummer samt en förbetald fraktsedel för återsändande av produkten. Syftet med returnumret är att underlätta identifiering och administrering av återsändandet av varan.

Observera att erhållande av returnummer och fraktsedel ej är att likställa med godkänd reklamation.

Returer bör återsändas i originalförpackning eller annan för produkten lämplig förpackning, samt väl förpackade i av posten godkänt ytteremballage (exempelvis brun wellpappkartong). Eventuella transportskador till följd av bristfällig förpackning debiteras dig som kund. Vi kontrollerar/testar insända varor i enlighet med din felbeskrivning, det är därför en fördel om den är så utförlig som möjligt. Om varan befinnes vara felfri debiteras en avgift om 395 kronor inklusive moms för att täcka kostnader för returen.

Q
Garantier
Vi säljer alla produkter med ett års garanti.
Q
Förbehåll och reservationer
Vi reserverar oss för slutförsäljning, skrivfel, bildfel samt eventuella leveransförseningar. Inga krav kan ställas mot oss p.g.a. andra kostnader som drabbat kund, vid exempelvis leveransförseningar (exempel på "andra kostnader"; hantverkare o. dyl.)
Q
Force Majeure
Händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Q
Cookies

På BrightDesign.se används så kallade sessionscookies. Dessa används för att hantera dina val i webbutiken, exempelvis varor i varukorgen och information om kundinloggning. Sessionscookien raderas från din dator när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar cookies kommer vissa av webbutikens funktioner inte fungera.